Na podstawie art.14 ust.1 w związku z art. 59 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1062) Starosta Tczewski wyznaczył Pana Marcina Stolarskiego na Koordynatora do spraw dostępności w Starostwie Powiatowym w Tczewie.
Do zadań koordynatora do spraw dostępności należy w szczególności:
1) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez podmiot,
2) przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez podmiot,
3) monitorowanie działalności podmiotu w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Dane kontaktowe:
Koordynator ds. dostępności w Starostwie Powiatowym w Tczewie - Marcin Stolarski
adres do korespondencji: ul. Piaskowa 2, 83-110 Tczew
pokój 139, I piętro
telefon: 58 7734805
e-mail: starostwo@powiat.tczew.pl
Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
Zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej
W celu zapewnienia dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, w ramach projektu PFRON pn.: „Urząd bez barier – poprawa funkcjonalności i komunikacji dla osób z niepełnosprawnościami” dokonano zakupu i montażu:
Informacja o braku dostępności
Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2021 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego, ma prawo poinformować urząd o braku dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.Zgłoszenie, o którym mowa wyżej, ma charakter wyłącznie informacyjny.
Wniosek o zapewnienie dostępności (dalej „wniosek”)
Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, zwany dalej wnioskiem.Wniosek jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie.
Wniosek zawiera:
1) dane kontaktowe wnioskodawcy;
2) wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
3) wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
4) wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, nie jest możliwe w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, to podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku nie jest możliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, co nie zwalnia podmiotu publicznego z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego.
Złożenie wniosku
Wniosek można:
1. Przesłać na adres:
Starostwo Powiatowe w Tczewie
ul. Piaskowa 2
83-110 Tczew
2. Złożyć w Biurze Obsługi Klienta w godzinach pracy Urzędu.
3. Przesłać bezpośrednio na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePUAP /777j6hyrlf/SkrytkaESP.
4. Przesłać pocztą elektroniczną na adres e-mail: starostwo@powiat.tczew.pl.
Tryb odwoławczy
W przypadku gdy podmiot publiczny nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
1) w sposób i w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (podstawowe załatwienie sprawy), albo
2) w terminie 2 miesiące od dnia złożenia wniosku (w terminie wydłużonym), albo
3) z powodów określonych w zawiadomieniu o braku możliwości zapewnienia dostępności,
wnioskodawca ma prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął odpowiednio termin, o którym mowa w pkt 1 lub 2, albo od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w pkt 3.
Zapewnienie dostępności cyfrowej (dalej „żądanie”)
Kto może wystąpić z żądaniem
Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej, lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej oraz elementów niedostępnych cyfrowo, albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.
Żądanie zawiera:
1) dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
2) wskazanie strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, które mają być dostępne cyfrowo;
3) wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
4) wskazanie alternatywnego sposobu dostępu, jeżeli dotyczy.
Termin realizacji
Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego nie może nastąpić w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem, to podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, jednak nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. W przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej zgodnie z żądaniem podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o jej przyczynach i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu wraz z uzasadnieniem.
Złożenie żądania
Żądanie można:
Starostwo Powiatowe w Tczewie
ul. Piaskowa 2
83-110 Tczew
Tryb odwoławczy
W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub wskazanego elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, osoba ta ma prawo do złożenia do podmiotu publicznego skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.
Podstawa prawna